مقالات

نحوه مراقبت از پوست مختلط

نحوه مراقبت از پوست مختلط

نحوه مراقبت از پوست مختلط ؛ پوست مختلط به این معنی است که شما در یک زمان دو یا چند نوع پوست مختلف در نواحی مختلف صورت خود دارید، پوست شما ممکن است در قسمت های خاصی از صورت شما خشک یا پوسته پوسته شده باشد. همچنین ممکن است ناحیه T چرب داشته باشید که در امتداد مرکز صورت، بینی، چانه و پیشانی شما قرار دارد. همچنین، اگر همزمان مشکلات پوستی دیگری مانند چین و چروک، جوش یا روزاسه روی صورت خود دارید. ممکن است پوست مختلط داشته باشید.

مراقبت از پوست مختلط ممکن است دشوار باشد. اما غیرممکن نیست. برای مراقبت صحیح از پوست مختلط، باید محصولاتی را پیدا کنید که روی انواع پوست موجود در صورت شما به خوبی کار کنند.و پوست شما را تحریک نکنند.

استفاده از داروهای طبیعی

نحوه مراقبت از پوست مختلط

۱) به یک رژیم مراقبت از پوست مختلط پایبند باشید.

 

بخش کلیدی مقابله با پوست مختلط ، متعهد شدن به یک رژیم مراقبت از پوست روزانه و شبانه است. این بدان معناست که از همان محصولات 1 تا 2 بار در روز به مدت حداقل یک ماه استفاده کنید. تا پوست شما به این رژیم عادت کند.

صورت خود را یک یا دو بار در روز با یک پاک کننده تمیز کنید.

گاهی اوقات فقط یک بار در هفته لایه برداری را کم انجام دهید.

یک بار صبح و یک بار عصر با یک مرطوب کننده تمام کنید.

۲) روی درمان نواحی مختلف صورت خود تمرکز کنید.

 

نحوه مراقبت از پوست مختلط

با این نوع پوست، باید روی درمان دو نوع پوست تمرکز کنید. شما باید نواحی خشک صورت خود را مرطوب کنید.وچربی اضافی روی نواحی چرب صورت خود را کاهش دهید. اغلب، ناحیه چرب صورت شما ناحیه T (پیشانی، بینی، بالای دهان و چانه) شما خواهد بود. به جای درمان کل صورت خود با یک محصول، باید نواحی خاصی از صورت خود را بر اساس نوع پوست درمان کنید.

به عنوان مثال، اگر در پیشانی خود جوش می‌بینید.ومی‌دانید که پوست پیشانی‌تان تمایل به چرب شدن دارد. از یک درمان لکه‌ای برای مقابله با چربی فقط روی پیشانی خود استفاده کنید. اگر پوست گونه‌هایتان خشک و تحریک می‌شود. فقط در آن ناحیه از یک محصول مرطوب‌کننده استفاده کنید.

۳) استفاده از پاک کننده های روغنی

برای پوست های خشک از پاک کننده های روغنی استفاده کنید. پاک کننده های ساخته شده از روغن های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون برای پوست های خشک تا خیلی خشک ایده آل هستند.ممکن است فقط روی نواحی خشک پوست ترکیبی شما به خوبی عمل کنند. اگرچه پاک کننده های روغنی برای پوست شما مضر نیستند. اما برای پوست های چرب توصیه نمی شوند. ممکن است بخواهید چندین پاک کننده مختلف بر پایه روغن را برای یک دوره آزمایشی امتحان کنید. اگر شروع به ترکیدن کردید یا واکنش منفی نشان دادید، ممکن است بخواهید از یک پاک کننده حرفه ای که حاوی مواد دیگری برای درمان بهتر پوست چرب است استفاده کنید. با یک پاک کننده عسل کاملا طبیعی بسیار ساده شروع کنید:

شما به سه قاشق غذاخوری عسل، ½ فنجان گلیسیرین گیاهی (که در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است). و دو قاشق غذاخوری صابون مایع کاستیل نیاز دارید.

طریقه مصرف

مواد را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. برای استفاده آسان آن را در یک بطری خالی بریزید.

مقدار کمی را به صورت و گردن خود بمالید. از انگشتان خود برای ماساژ آن بر روی پوست خود به مدت 30 ثانیه تا 1 دقیقه استفاده کنید. این کار به از بین بردن هرگونه آلودگی روی سطح پوست شما کمک می کند. پس از پایان تمیز کردن، صورت خود را با آب گرم بشویید و با یک حوله خشک کنید.

همچنین می توانید با استفاده از روغن نارگیل یا روغن زیتون و یک دستمال گرم، پاک کننده های روغنی را امتحان کنید. به دنبال روغن نارگیل فوق بکر ارگانیک یا روغن زیتون باشید تا مطمئن شوید که از خالص ترین محصولات طبیعی برای صورت خود استفاده می کنید.

با نوک انگشتان خود روغن را به مدت 30 ثانیه روی صورت خود ماساژ دهید. سپس، حوله را در آب گرم خیس کنید و حوله گرم را روی صورت خود فشار دهید. روغن را به مدت 15 تا 30 ثانیه روی صورت خود نگه دارید و سپس به آرامی از پارچه برای پاک کردن روغن استفاده کنید. از شستشوی صورت خودداری کنید، به سادگی روغن را پاک کنید.

۴) پوست مختلط ؛ یک لایه بردار طبیعی ایجاد کنید.

 

می توانید پس از تمیز کردن صورت خود، برای از بین بردن سلول های مرده پوست، پوست خود را لایه برداری کنید. به خصوص اگر نواحی از صورت خود خشک شده و با سلول های مرده پوست مسدود شده است. لایه برداری همچنین از مسدود شدن منافذ و پوست کدر جلوگیری می کند. لایه برداری را با یک اسکراب خانگی یک تا دو بار در هفته شروع کنید.

لایه برداری برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه نمی شود. از لایه برداری کم استفاده کنید. برای آزمایش، یک تکه کوچک از پوست را امتحان کنید. اگر به پوست شما آسیب نمی رساند یا تحریک نمی شود، می توانید آن را روی بقیه قسمت های صورت خود استفاده کنید.

بیشتر اسکراب‌های خانگی از شکر قهوه‌ای به عنوان پایه استفاده می‌کنند، زیرا برای پوست شما ملایم‌تر از شکر گرانول است. همچنین می توانید از روغن های طبیعی مانند نعناع هندی، درخت چای و اسطوخودوس استفاده کنید تا درخشندگی سالمی به پوست خود بدهید.

 

انواع اسکراب لایه بردار موجود در فروشگاه کمند بیوتی

 

پوست حساس

برای پوست های حساس، مخلوطی از یک فنجان شکر قهوه ای، یک فنجان بلغور جو دوسر آسیاب شده و ½ فنجان عسل درست کنید. آن را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه روی صورت خود بمالید تا سلول های مرده پوست از بین برود و اسکراب ملایمی به پوستتان بدهید.

با ترکیب یک قاشق غذاخوری نمک دریا، یک قاشق غذاخوری عسل و چند قطره روغن پاتچولی، یک لایه بردار برای پوست های چرب درست کنید. پوست خود را خیس کنید و سپس به آرامی با انگشتان خود لایه بردار را بمالید. مخلوط را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه روی پوست خود ماساژ دهید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

با ترکیب دو قاشق غذاخوری شکر قهوه ای، یک قاشق غذاخوری آسیاب شده قهوه و یک قاشق غذاخوری آب لیمو، یک اسکراب لایه بردار ایجاد کنید. یک قاشق چای خوری عسل را برای فواید بیشتر اضافه کنید. اسکراب را به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه روی صورت خود بمالید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

۵) از یک درمان لکه های طبیعی استفاده کنید.

برای درمان لکه‌های ناحیه T و جلوگیری از ظاهر شدن آکنه جدید در این ناحیه، از درمان‌های لکه‌ای استفاده کنید. این به شما امکان می دهد نواحی مستعد آکنه را هدف قرار دهید و از تحریک سایر قسمت های صورت خود جلوگیری کنید. چندین درمان طبیعی خوب وجود دارد، از جمله:

جوش شیرین :

این یک درمان لکه بینی ارزان و موثر است که تهیه آن آسان است. جوش شیرین التهاب ناشی از جوش را کاهش می دهد و به جلوگیری از جوش های بعدی کمک می کند. همچنین یک لایه بردار عالی است و سلول های مرده پوست را که می توانند روی سطح پوست شما جمع شوند، از بین می برد. چند قاشق چایخوری جوش شیرین بردارید و آن را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی ایجاد شود. خمیر را روی نواحی خشک پوست خود یا مستقیماً روی یک لک قرار دهید. برای چند بار اول استفاده، خمیر را به مدت 10 تا 15 دقیقه بگذارید. زمان را به تدریج افزایش دهید، تا یک ساعت یا یک شب، زیرا پوست شما به این درمان لک عادت می کند.

روغن درخت چای رقیق شده :

این روغن ضروری ضد باکتری و یک درمان قوی برای آکنه است. اما باید رقیق شود، زیرا در واقع اگر مستقیماً روی یک لک استفاده شود، می تواند آسیب بیشتری به پوست شما وارد کند. با مخلوط کردن پنج تا ده قطره روغن درخت چای با ¼ فنجان آب در یک کاسه، یک درمان لک درخت چای ایجاد کنید. برای درمان نواحی مستعد آکنه یا لک های روی پوست خود از یک توپ پنبه ای استفاده کنید. می‌توانید درمان را زیر فونداسیون خود بگذارید و آن را در طول روز دوباره استفاده کنید.

آب لیمو :

این درمان لک بر اساس خواص ضد باکتریایی و قابض طبیعی آب لیمو است. از آب لیمو ترش تازه یا آب لیموی بسته بندی شده از فروشگاه مواد غذایی استفاده کنید. سه قاشق چایخوری آب لیمو را در یک کاسه بریزید و با استفاده از یک تکه پنبه آن را روی نواحی مستعد آکنه یا لک بمالید. آن را به مدت 15 دقیقه تا یک ساعت نگه دارید تا آب لیمو جذب پوست شما شود.

آلوئه ورا :

اگر به گیاه آلوئه ورا دسترسی دارید، از خواص تسکین دهنده این گیاه استفاده کنید و یک تکه آن را ببرید. آب ساقه را روی یک لکه یا ناحیه مستعد آکنه از پوست خود فشار دهید. می توانید این ژل را چند بار در روز به پوست خود بزنید. شما همچنین می توانید ژل آلوئه ارگانیک را از فروشگاه مواد غذایی بهداشتی محلی خود خریداری کنید. به دنبال محصولات آلوئه با مواد کم یا بدون مواد افزودنی باشید.

۶) استفاده از ماسک صورت ارگانیک برای پوست مختلط

 

نحوه مراقبت از پوست مختلط

هفته ای یکبار از ماسک صورت استفاده کنید تا پوست صورتتان شاداب شود و حالتی آرام بخش به صورتتان بدهد. بسیاری از ماسک‌های ارگانیک و طبیعی از ترکیبی از میوه‌ها و روغن‌ها استفاده می‌کنند تا یک خمیر عالی برای صورت شما درست کنند.

یک موز، نصف پاپایا، دو هویج و یک فنجان عسل را در مخلوط کن بریزید. مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر غلیظی به دست آید. این خمیر را به مدت 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس، آن را با آب ولرم بشویید.

با ترکیب یک قاشق غذاخوری ماست طبیعی، یک قاشق چایخوری آب لیمو و دو قطره روغن ضروری لیمو، ماسک صورت ماست لیمو درست کنید. ماسک را به مدت 10 دقیقه روی صورت خود قرار دهید. سپس، آن را با آب گرم بشویید.

روش دوم ؛ استفاده از محصولات حرفه ای

 

بیشتر بخوانید :  ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست

 

۱. از یک رژیم مراقبت از پوست مختلط پیروی کنید.

متعهد شدن به یک رژیم مراقبت از پوست روزانه و شبانه به پوست شما کمک می کند تا به محصولات خاصی عادت کند و اطمینان حاصل کند که پوست ترکیبی شما سالم و بدون لک به نظر می رسد.

دو بار در روز (صبح و شب) پوست خود را با یک شوینده تمیز کنید تا آلودگی های روی سطح پوست شما پاک شود.

یک مرطوب کننده بر پایه روغن را روی نواحی خشک بمالید تا پوستتان خشک نشود.

اگر در تلاش برای کاهش چین و چروک هستید، شب ها قبل از خواب از ماسک صورت سفت کننده یا کرم سفت کننده استفاده کنید.

۲. هر نوع پوست را جداگانه درمان کنید.

به جای استفاده از یک درمان روی کل صورت، روی هدف قرار دادن انواع مختلف پوست روی صورت خود تمرکز کنید. شما باید نواحی خشک صورت خود را جدا از هر ناحیه چرب یا مستعد آکنه روی صورت خود بشناسید.

۳. از یک پاک کننده لایه بردار استفاده کنید.

 

برای جلوگیری از خشکی و التهاب به دنبال یک پاک کننده پوست مبتنی بر ژل یا کف باشید. از پاک کننده هایی که حاوی مواد محرک یا معطر هستند خودداری کنید و همیشه پاک کننده را به آرامی روی پوست خود در دایره های کوچک ماساژ دهید. هر روز صبح و هر شب صورت خود را به مدت حداقل 30 ثانیه تا یک دقیقه تمیز کنید.

لایه برداری برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه نمی شود. از لایه برداری کم استفاده کنید. برای آزمایش، یک تکه کوچک از پوست را امتحان کنید. اگر به پوست شما آسیب نمی رساند یا تحریک نمی شود، می توانید آن را روی بقیه قسمت های صورت خود استفاده کنید.

یک پاک کننده لوسیون سبک وزن برای افرادی که پوست خشک و روزاسه دارند مفید است. از صابون های نواری یا پاک کننده های نواری دوری کنید، زیرا مواد تشکیل دهنده صابون های نواری می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و پوست شما را خشک یا تحریک کند. برچسب های خوبی که باید به دنبال آنها باشید عبارتند از: “لطیف” و “برای پوست حساس”.

 

انواع محصولات پاک کننده ی پوست در فروشگاه لوازم آرایشی کمند بیوتی

 

۴. پوست مختلط ؛ یک تونر را در نظر بگیرید.

به دنبال یک تونر بدون هیچ گونه محرکی مانند الکل، فندق جادوگر، منتول، عطر مصنوعی یا طبیعی، یا روغن های مبتنی بر مرکبات باشید. یک تونر خوب بر پایه آب است و دارای عوامل ضد التهابی و آنتی اکسیدان هایی است که به ترمیم پوست شما کمک می کند.

لیستی از آنتی اکسیدان های خوب در تونرها را می توانید در اینجا پیدا کنید.

استفاده از پاک کننده یا تونر حاوی بتا هیدروکسی اسید (BHA) مانند اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA) مانند اسید گلیکولیک می تواند به آشکار شدن پوست سالم زیر پوست مستعد آکنه کمک کند. برای پوست های چرب یا مختلط به دنبال محصولی باشید که حاوی این عناصر در ژل یا مایع باشد.

۵. با یک محصول روغنی مرطوب کنید.

برای جلوگیری از خشک شدن پوست خود به سراغ مرطوب کننده های مبتنی بر روغن گیاهی بروید. پوست شما از روغن تشکیل شده است، بنابراین برای ایجاد تعادل در تولید چربی، باید روغن های با کیفیت بالا را به پوست خود بمالید. اگر پوست حساس یا چرب دارید از محصولات بدون روغن یا غیر کومدون زا استفاده کنید.

۶. لکه درمانی متناسب با هر نوع پوست

برای هر نوع پوست روی صورت خود از یک لکه درمانی استفاده کنید. در مورد درمان هر نوع پوست صورت خود به طور جداگانه کوشا باشید. به نظر می رسد چیزهای زیادی برای به خاطر سپردن، و بسیاری از محصولات برای نگه داشتن در دست داشته باشید. اما در نهایت، پوست مختلط شما از توجه شما به نیازهای انواع پوست صورتتان تشکر خواهد کرد.

از مرطوب کننده های مبتنی بر لوسیون یا کرم روی تکه های خشک استفاده کنید. از لوسیون ها و کرم مرطوب کننده بدون روغن یا غیر کودوژنیک روی تکه های روغنی استفاده کنید.

قبل از اینکه کرم پودر یا آرایش را روی کل صورت خود بزنید، نواحی خشک صورت خود را هیدراته کنید. این کار از ایجاد لکه های خشک جلوگیری می کند.

درمان‌های لکه‌های آکنه را روی هر گونه لک یا اسکار آکنه اعمال کنید و از اعمال درمان در هر ناحیه از صورت خود اجتناب کنید.

۷. یک فونداسیون کاملا طبیعی بر پایه مواد معدنی را امتحان کنید.

هنگامی که صورت خود را تمیز، لایه برداری، رنگ و مرطوب کردید، آخرین کاری که می خواهید انجام دهید این است که منافذ خود را با آرایش خود مسدود کنید. استفاده از فونداسیون معدنی کاملا طبیعی پوست شما را هیدراته نگه می دارد و از تشکیل چربی در ناحیه T جلوگیری می کند. به دنبال فونداسیون هایی باشید که بیان می کنند برای پوست مختلط هستند.

با آرایش خود به خواب نروید.در صورت امکان، به سراغ کرم پودری بروید که حاوی SPF نیز باشد تا از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند.

۸. هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید.

 

نحوه مراقبت از پوست مختلط

اگر در حال حاضر از کرم پودر حاوی SPF استفاده نمی کنید، باید هر روز، در طول سال از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست خود در برابر علائم پیری محافظت کنید. با استفاده از یک کرم ضد آفتاب سبک با SPF 30 می توان از ایجاد چین و چروک، لکه های خورشیدی و تغییر رنگ جلوگیری کرد.

برای پوست های حساس و روزاسه از ضد آفتابی استفاده کنید که حاوی مواد فعالی مانند دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی باشد.

روش سوم ؛ صحبت با یک متخصص پوست 

۱. برای یک متخصص پوست معرفی کنید.

از پزشک خانواده خود بخواهید که یک متخصص پوست که در درمان پوست مختلط تخصص دارد، معرفی کند. همچنین می توانید در آکادمی پوست محل زندگی خود به دنبال متخصصان پوست در منطقه خود باشید. به پیشینه، تخصص و نرخ های هر متخصص پوست نگاه کنید و یک مشاوره اولیه برای بررسی اینکه آیا متخصص پوست برای شما مناسب است یا خیر، تنظیم کنید.

در مورد گزینه های مختلف درمان آکنه بپرسید: پمادهای موضعی، آنتی بیوتیک های خوراکی، لایه برداری شیمیایی، و درمان های نور و لیزر چند نمونه هستند.

از متخصص پوست خود بخواهید که در مورد پاک کننده ها، مرطوب کننده ها، لایه بردارها، تونرها و ضد آفتاب توصیه کند.

شما همچنین می توانید از دوستان یا خانواده برای توصیه بخواهید. بررسی کنید که آنها چه مدت به متخصص پوست خود مراجعه کرده‌اند، احساس می‌کنند کارکنان در مطب با بیماران چگونه رفتار می‌کنند، و احساس می‌کنند اطلاعات مربوط به روش‌ها یا درمان‌های مشکلات پوست مختلط تا چه حد از طریق متخصص پوست در دسترس است.

۲. پوست مختلط ؛ در مورد داروهای موضعی بپرسید.

اگر محصولات بدون نسخه به درمان آکنه شما کمک نمی کنند، متخصص پوست ممکن است یک داروی موضعی برای مشکلات پوستی به شما تجویز کند. سه نوع اصلی وجود دارد:

رتینوئیدها: این داروها می توانند به شکل لوسیون، ژل یا کرم باشند. متخصص پوست احتمالاً به شما دستور می دهد که دارو را در شب، سه بار در هفته و سپس هر روز با عادت کردن پوست به دارو استفاده کنید. رتینوئیدها از ویتامین A مشتق می شوند و فولیکول های مو را مسدود می کنند و از تجمع چربی و آکنه جلوگیری می کنند.

آنتی بیوتیک ها: متخصص پوست شما احتمالاً یک رتینوئید و یک آنتی بیوتیک (که به صورت موضعی یا خوراکی مصرف می شود) برای چند ماه اول درمان شما تجویز می کند. شما آنتی بیوتیک را صبح و رتینوئید را در شب استفاده می کنید. آنتی بیوتیک ها با از بین بردن باکتری های اضافی پوست و کاهش التهاب روی پوست شما عمل می کنند. اینها اغلب با بنزوئیل پراکسید ترکیب می شوند تا از مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها جلوگیری کنند.

داپسون (آکزون): این درمان به شکل ژل است و اغلب با رتینوئید موضعی تجویز می شود. اگر از این درمان استفاده کنید، ممکن است عوارض جانبی مانند خشکی و قرمزی پوست را تجربه کنید.

۳. لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم ابریژن

در مورد لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم ابریژن با متخصص پوست خود صحبت کنید. برای انجام لایه برداری شیمیایی، متخصص پوست محلول شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک را برای درمان های مکرر روی پوست شما اعمال می کند. ممکن است به شما توصیه شود که لایه برداری شیمیایی را با سایر درمان های آکنه ترکیب کنید.

با این حال، در حین انجام لایه برداری شیمیایی، نباید از رتینوئیدهای خوراکی استفاده کنید. مصرف این دو دارو با هم می تواند باعث تحریک پوست شود.

عوارض جانبی احتمالی لایه برداری شیمیایی عبارتند از قرمزی شدید، تاول و پوسته پوسته شدن، و تغییر رنگ دائمی پوست شما. این عوارض جانبی زمانی که لایه برداری شیمیایی توسط پزشکان یا زیبایی شناسان آموزش دیده انجام می شود نادر است.

 

بیشتر بخوانید :  بهترین روش مراقبت از پوست خشک

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *