مقالات

رفع ترک پا

رفع ترک پا ؛ ممکن است بتوانید ترک خوردگی پاشنه پا را با داروهای خانگی از جمله مومیایی کردن و لایه برداری از بین ببرید. اما اگر پاشنه پای شما به شدت ترک خورده یا دیابت دارید، پزشک ممکن است درمان دیگری را توصیه کند.

ترک پاشنه پا یکی از مشکلات رایج پا است. یک نظرسنجی نشان داد که 20 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده دچار ترک خوردگی پوست در پاهای خود می شوند. این می تواند هم در بزرگسالان و هم در کودکان رخ دهد و به نظر می رسد زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند.

برای اکثر مردم، ترک پاشنه پا جدی نیست. ممکن است هنگام پابرهنه رفتن باعث ناراحتی شود. در برخی موارد، ترک های پاشنه می توانند بسیار عمیق شوند و باعث درد شوند. برای آشنایی با بهترین درمان های خانگی برای رفع ترک پا  و پیشگیری از ترک خوردگی پاشنه پا، ادامه مطلب را بخوانید.

درمان های خانگی برای رفع ترک پا

رفع ترک پا

1. بالم پاشنه یا مرطوب کننده های غلیظ

اولین خط  رفع ترک پا استفاده از بالم پاشنه پا است. این مومیایی ها حاوی موادی برای مرطوب کردن، نرم کردن و لایه برداری پوست مرده هستند. به مواد زیر توجه کنید:

اوره (بالم پاشنه فلکسیتول)

اسید سالیسیلیک (کراسال)

آلفا هیدروکسی اسیدها (آملاکتین)

ایزومرات ساکارید

می توانید این مومیایی کردن پاشنه را بدون نسخه در داروخانه یا آنلاین پیدا کنید.

برخی از بالم های پاشنه ممکن است باعث سوزش یا خارش جزئی شوند. این طبیعی است. اگر مومیایی کردن همچنان شما را آزار می دهد یا باعث واکنش شدید می شود، با پزشک خود مشورت کنید. در موارد شدید ترک پاشنه ممکن است نیاز به یک مومیایی کننده قوی یا کرم استروئیدی برای کمک به کاهش التهاب و تسکین خارش باشد.

2. پاهای خود را خیس کنید و لایه برداری کنید

پوست اطراف پاشنه های ترک خورده اغلب ضخیم تر و خشک تر از بقیه پوست است. هنگامی که فشار وارد می کنید، این پوست تمایل به شکافتن دارد. خیساندن و مرطوب کردن پاها می تواند به این امر کمک کند. در اینجا چند نکته وجود دارد.

برای خیس کردن پا:

پاهای خود را تا 20 دقیقه در آب ولرم و صابون نگه دارید.

برای از بین بردن پوست سفت و ضخیم از لوفا، اسکرابر پا یا سنگ پا استفاده کنید.

به آرامی پاهای خود را خشک کنید.

یک مومیایی پاشنه پا یا مرطوب کننده غلیظ را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

وازلین را روی پاهای خود بمالید تا رطوبت آن مسدود شود. جوراب بپوشید تا از پخش شدن چربی در اطراف جلوگیری کنید.

از مالش دادن پاها هنگام خشک شدن خودداری کنید. این خطر ابتلا به پوست آسیب دیده را افزایش می دهد.

همچنین می توانید ماسک های پاشنه دار مرطوب کننده را امتحان کنید. اینها اثری مشابه خیساندن پا دارند. ماسک های پا مانند جوراب هایی هستند که حاوی روغن های درمانی و ویتامین ها هستند تا به درمان پوست خشک شما کمک کنند. شما می توانید آنها را در داروخانه ها پیدا کنید.

3. بانداژ مایع

همچنین می توانید بانداژ مایع را روی ترک ها بمالید تا زخم را ببندید و از عفونت یا ترک بیشتر جلوگیری کنید. این محصول به صورت اسپری عرضه می‌شود، به این معنی که می‌توانید روز خود را بدون نگرانی از بانداژ کردن آن بگذرانید. بانداژ مایع گزینه خوبی برای رفع ترک پا  عمیق پاشنه پا است.

بانداژ مایع را روی پوست تمیز و خشک بمالید. همانطور که ترک بهبود می یابد، پوشش به سطح پوست منتقل می شود. شما می توانید این محصول را بدون نسخه از داروخانه یا آنلاین خریداری کنید.

برخی افراد موفقیت خود را با استفاده از چسب فوق العاده برای بستن ترک های پوستی گزارش می دهند. یک مطالعه موردی در سال 1999، ده نفر را مشاهده کرد که از دو تا سه قطره چسب فوق العاده در امتداد هر ترک استفاده کردند. آنها شکاف را به مدت 60 ثانیه در کنار هم نگه داشتند تا بتوانند آن ها را کاهش دهند. حدود یک هفته بعد، آنها شکاف ها را بسته و بدون درد گزارش کردند. اما چسب فوق العاده تجاری بسته به برند می تواند سمی باشد. قبل از امتحان این روش با پزشک خود صحبت کنید.

4. استفاده از عسل برای رفع ترک پا

عسل ممکن است به عنوان یک درمان طبیعی برای ترک پاشنه پا عمل کند. بر اساس یک منبع معتبر در سال 2012، عسل دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است. تحقیقات نشان می دهد که عسل می تواند به التیام و پاکسازی زخم ها و مرطوب کردن پوست کمک کند. می توانید بعد از خیساندن از عسل به عنوان اسکراب لایه بردار پا استفاده کنید یا آن را به عنوان ماسک پا در طول شب استفاده کنید.

5. روغن نارگیل

رفع ترک پا

روغن نارگیل اغلب برای پوست های خشک، اگزما و پسوریازیس توصیه می شود. می تواند به پوست شما در حفظ رطوبت کمک کند. استفاده از روغن نارگیل بعد از خیساندن پا نیز می تواند گزینه خوبی باشد. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی روغن نارگیل ممکن است پاشنه های ترک خورده شما را در صورت مستعد خونریزی یا عفونت درمان کند.

6. سایر درمان های طبیعی برای رفع ترک پا

بسیاری از درمان های خانگی دیگر برای رفع ترک پا  وجود دارد، اگرچه هیچ کدام به طور خاص برای درمان ترک های پاشنه پا ثابت نشده اند. بیشتر مواد بر روی مرطوب کردن و نرم کردن پوست تمرکز دارند.

این شامل:

سرکه، برای خیساندن پا

روغن زیتون یا گیاهی، برای مرطوب کردن

کره شی، برای مرطوب کردن

موز له شده، برای مرطوب کردن

موم پارافین، برای آب بندی در رطوبت

بلغور جو دوسر مخلوط با روغن، برای لایه برداری

چه چیزی باعث ترک پاشنه پا می شود؟

اولین علامت ترک پاشنه، داشتن نواحی پوست خشک و ضخیم به نام پینه در اطراف لبه پاشنه پا است. همانطور که راه می روید، پد چربی زیر پاشنه شما منبسط می شود. این باعث می شود پینه های شما ترک بخورند.

عوامل دیگری که می توانند باعث ترک پاشنه پا شوند عبارتند از:

ساعت های طولانی ایستادن

راه رفتن با پای برهنه یا با صندل های پشت باز

دوش گرفتن طولانی و آب گرم

استفاده از صابون های خشن که می توانند چربی طبیعی پوست شما را از بین ببرند

کفش هایی که به درستی مناسب نیستند یا از پاشنه های شما حمایت نمی کنند

خشکی پوست به دلیل آب و هوا، مانند دمای سرد یا رطوبت کم

اگر به طور مرتب پاهای خود را مرطوب نکنید، ممکن است سریعتر خشک شوند.

علل پزشکی

قند خون بالا و گردش خون ضعیف ناشی از دیابت از علل شایع خشکی پوست هستند. آسیب عصبی ممکن است شما را از دانستن خشکی، ترک خوردگی و درد پاهایتان باز دارد.

شرایط دیگری که ممکن است منجر به خشکی پوست و ترک پاشنه پا شود عبارتند از:

کمبود ویتامین

عفونت قارچی

کم کاری تیروئید

درماتیت آتوپیک

درماتوز کف پا نوجوانان

پسوریازیس

کراتودرمی کف پلانتار باعث ضخیم شدن غیر طبیعی پوست در کف پا و کف دست می شود

چاقی

بارداری

سالخوردگی

چه علائم دیگری می تواند همراه با ترک پاشنه پا باشد؟

رفع ترک پا

علاوه بر ترک پاشنه پا، ممکن است موارد زیر را نیز تجربه کنید:

پوسته پوسته شدن

خارش

درد، احتمالاً شدید

خون ریزی

پوست قرمز و ملتهب

زخم

در موارد شدید، ممکن است با ترک پاشنه پا دچار عوارضی شوید، به خصوص اگر ناشی از یک بیماری باشد. عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

از دست دادن احساس در پاشنه پا

سلولیت، عفونت

زخم پای دیابتی

علائم عفونت شامل درد، گرما، قرمزی و تورم است. اگر فکر می کنید عفونت دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

چگونه از ترک پاشنه پا جلوگیری کنیم

کفش شما مهم است اگر مستعد ترک پاشنه هستید، سعی کنید کفش‌هایی را پیدا کنید که مناسب پاشنه شما باشد. در صورت امکان، کفش هایی با پاشنه محکم و پهن بپوشید که از پاشنه های شما حمایت کرده و بالشتک داشته باشد.

راه های دیگر برای جلوگیری از ترک پاشنه پا:

از ایستادن در یک وضعیت یا نشستن با پاهای روی هم برای مدت طولانی خودداری کنید.

شب ها پاشنه پای خود را مرطوب کنید و سپس پاهای خود را با جوراب بپوشانید تا رطوبت آن مسدود شود.

روزانه پاهای خود را بررسی کنید، به خصوص اگر دیابت یا بیماری دیگری دارید که باعث خشکی پوست می شود.

کفش های سفارشی (ارتز) را بپوشید تا پاشنه پا را نرم کرده و توزیع وزن را یکنواخت کنید.

جوراب‌های باکیفیت خوب یا بالینی تست شده بپوشید.

از فنجان های پاشنه سیلیکونی برای مرطوب نگه داشتن پاشنه پا و کمک به جلوگیری از گشاد شدن پد پاشنه استفاده کنید.

برای هیدراته ماندن و رفع ترک پا  مایعات فراوان بنوشید.

چند بار در هفته بعد از دوش گرفتن از سنگ پا استفاده کنید تا از ضخیم شدن پوست جلوگیری کنید. اما در صورت ابتلا به دیابت یا نوروپاتی از برداشتن پینه ها خودداری کنید. ممکن است ناخواسته زخم ایجاد کنید و خطر عفونت را افزایش دهید.

در بسیاری از موارد، پاشنه های ترک خورده جای نگرانی نیست. ممکن است بتوانید این عارضه را با داروهای بدون نسخه یا خانگی تسکین دهید. اگر مورد شدید ترک پاشنه پا یا بیماری زمینه ای مانند دیابت دارید، به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از عوارض بالقوه جدی مراجعه به پزشک مهم است.

اگرچه ممکن است پوست شما پس از درمان اولیه علائمی از بهبود را نشان دهد، اما ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا ترک ها بهبود یابد. در طول این مدت و پس از آن، کفش‌هایی بپوشید که به‌خوبی مناسب باشند و مراقبت مناسب از پا را برای جلوگیری از ترک‌های جدید پاشنه پا انجام دهید.

درمان های سنتی برای خشکی و رفع ترک پا

رفع ترک پا

اگر ترجیح می دهید راه های دیگری را برای کنترل و رفع ترک پا  و پاهای خشک خود امتحان کنید، می توانید به سادگی فروشگاه های مراقبت از پوست دیدن کنید و یک کرم یا لوسیون بدن آبرسان با کره شی یا آلوئه ورا بگیرید. سایر ترکیبات لوسیون مانند اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسی اسید، ساکارید ایزومرات و اوره می توانند علائم خشکی پا را کاهش دهند. این محصولات قیمت متفاوتی دارند و برای مدت زمان نامشخصی دوام می آورند.

برای مشاهده تغییر در پاها و پاشنه‌های خود، پس از حمام کردن،  پاهای خود را مرطوب کنید و بپوشانید سپس جوراب‌های تمیز و خشک بپوشید تا رطوبت اضافی را مسدود کنید. این بهترین کار در شب است.

اگر تمایل به درمان پدیکور دارید، از تکنسین ناخن خود بپرسید که آیا می توانید یک درمان با موم پارافین را به جلسه خود اضافه کنید. تکنسین بعد از اینکه پاهای شما را تمیز کرد، پاهای شما را با موم گرم و ذوب شده می پوشاند. هنگامی که موم کمی خنک شد، آن را از بین می برند و پوستی نرم، صاف و مرطوب در کف پا حاصل میشود. بسته به خشکی پاها و ترک های پاشنه پا، این کارمیتواند برای چند روز مفید باشد.

اگر این راه‌حل‌ها آرامشی را که انتظارش را داشتید به شما ندهند، ممکن است پزشکتان بتواند کمک کند. پس از اینکه پزشک وضعیت شما را بررسی کرد، اگر تشخیص دهد که علت خشکی پا یا ترک پاشنه پا عفونت است، ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی تجویز کند. اگر خشکی پاها یا پاشنه های ترک خورده شما به دلیل عفونت نباشد، پزشک ممکن است نسخه نسخه ای از کرم هیدروکورتیزون را پیشنهاد کند.

 

کمند بیوتی

فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی کمند بیوتی عرضه کننده کلیه محصولات آرایشی از قبیل بهترین ریمل ها و سایه چشم موجود در بازار، کرم پودر و … همچنین محصولات مراقبت از پوست همچون کرم ضد آفتاب ، ماسک صورت و سرم صورت و …

همچنین شما میتوانید انواع محصولات بهداشت و مراقبت جنسی از قبیل انواع کاندوم ، ژل روان کننده و تاخیری و کاپ قاعدگی را از سایت کمند بیوتی در کمترین زمان تهیه کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *