مقالات

نگهداری از مو سر و ابرو و طریقه نگهداری از آن

نگهداری از مو سر و ابرو : موهای ابرو برای رشد به چه ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند؟! موهای ابروهای شما مانند موهای سر و سایر موهای بدن شما رشد می کنند. تمام موهای بدن برای رشد به مواد مغذی یکسانی نیاز دارند. اگر رژیم غذایی شما به طور مرتب فاقد مواد مغذی است که برای رشد موهای سالم حیاتی هستند. متوجه کاهش رشد مو در همه ی نقاط بدن خواهید شد. بنابراین میتوان گفت برای نگهداری از مو سر و ابرو یکی از اصلی ترین کارها مصرف مواد مغذی و پروتیئنه و داشتن یک رژیم غذایی سالم می باشد.

 

مواد معدنی

 

ویتامین های بی

ویتامین‌های B برای همه سلول‌ها و بافت‌های زنده، از جمله موهای شما حیاتی هستند. به راحتی در محصولات لبنی، غلات کامل، سبزیجات، میوه ها و گوشت قابل دسترسی است. کمبود ویتامین B به ندرت اتفاق می افتد زیرا ویتامین های B به راحتی از بسیاری از غذاهای مختلف بدست می آید.

 

ویتامین بی

 

نگهداری از مو سر و ابرو : آهن

موهای شما برای حمل اکسیژن و مواد مغذی به خون متکی است. آهن ماده مغذی است که مسئول ایجاد آن است. بدون آهن، سلول های خونی شما نمی توانند به طور موثر اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول های مو و سایر بافت ها برسانند. شما می توانید تمام آهن مورد نیاز بدن خود را با خوردن تخم مرغ، سبزیجات سبز برگ، گوشت و میوه ها به دست آورید. طبق گفته مرکز کنترل بیماری، کمبود آهن شایع ترین کمبود تغذیه ای در دنیا است.

بدون آهن، سلول های خونی شما نمی توانند به طور موثر اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول های مو و سایر بافت ها برسانند.

 

آهن

 

نگهداری از مو سر و ابرو : پروتئین

تارهای مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده اند. پروتئین برای رشد موی سالم ضروری است. گیاهخواران، کسانی که دارای اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی هستند. یا افرادی که از رژیم های غذایی محدود پیروی می کنند. در معرض بالاترین خطر عدم دریافت پروتئین کافی هستند. گوشت می تواند منبع کافی پروتئین باشد، اما لوبیا، آجیل و حبوبات نیز می تواند منبع کافی پروتئین باشد.

 

پروتئین

 

نگهداری از مو سر و ابرو : گوگرد

گوگرد مستقیماً با پروتئین کار می کند و به عملکرد آن کمک می کند. گوگرد را می توان با خوردن غذاهای غنی از پروتئین به دست آورد. انتشارات بهداشت هاروارد بیان می کند که هیچ مقدار توصیه شده ایی از مصرف روزانه گوگرد وجود ندارد و کمبود گوگرد نادر است. تا زمانی که مقدار کافی پروتئین مصرف می کنید، نباید نگران سطح گوگرد خود باشید.

 

گوگرد

 

کمند بیوتی عرضه کننده بهترین ریمل های موجود در بازار 

رشد موی سالم در زنان بعد از یائسگی

با افزایش سن زنان، تخمدان ها تولید تخمک را متوقف می کنند و چرخه قاعدگی متوقف می شود. یائسگی می تواند باعث برخی علائم ناخوشایند مانند گرگرفتگی، تحریک پذیری، کاهش توده استخوانی، کاهش سطح استروژن، افسردگی، شکنندگی ناخن ها و ریزش مو شود.برای حفظ و نگهداری مو سر و ابرو در این دوران تغذیه بهبودیافته ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موی سالم را در اختیار زن قرار می دهد.

کمند بیوتی عرضه کننده بهترین سایه چشم های موجود در بازار 

انتقال اکسیژن به پوست سر

اسید فولیک یکی از اعضای کمپلکس ویتامین B است. این ویتامین به بدن در تولید گلبول های قرمز کمک می کند. گلبول های قرمز برای رشد موی سالم ضروری هستند زیرا اکسیژن مورد نیاز را به پوست سر و فولیکول های مو منتقل می کنند. کمبود اسید فولیک همچنین می تواند باعث کم خونی، خستگی، تحریک پذیری، از دست دادن اشتها و نوسانات خلقی شود. منابع طبیعی اسید فولیک شامل اسفناج، کلم پیچ ، کلم بروکلی، لوبیا چیتی، عدس و مخمرهای مغذی هستند.

کمند بیوتی عرضه کننده بهترین خط چشم های موجود در بازار 

انتقال اکسیژن به پوست سر

 

تولید پروتئین

منیزیم یک ماده معدنی است که زنان یائسه باید در رژیم غذایی خود بگنجانند تا رشد مو را تقویت کنند. منیزیم در داخل سلول های شما برای تولید انرژی و تولید پروتئین کار می کند. این برای نگهداری مو سر و ابرو مهم است زیرا از سلول های پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. علائم کمبود منیزیم شامل فشار خون بالا، ضربان قلب نامنظم، بی خوابی و اضطراب است. منابع غذایی طبیعی منیزیم سبزیجات سبز رنگ، آجیل و دانه ها، غلات کامل و لوبیا هستند.

 

کمبود آهن در زنان یائسه شایع است و علائم آن عبارتند از:

  • خستگی
  • سردرگمی ذهنی
  • کم خونی
  • استقامت ضعیف
  • ناخن های شکننده
  • ریزش مو

آهن برای رشد مو ضروری است زیرا هموگلوبین تولید می کند. این ترکیب شیمیایی اکسیژن را در سراسر بدن شما از جمله به پوست سر حمل می کند تا فولیکول های مو را تحریک کند.

 

تولید گلبول های قرمز

ویتامین B-12 یک ماده مغذی مهم است زیرا برای حفظ اشتهای طبیعی، ساخت گلبول های قرمز و رشد مو ضروری است. علائم احتمالی کمبود شامل کم خونی، خستگی، کاهش اشتها، اختلالات سیستم عصبی و ریزش مو است. اگر گیاهخوار هستید به دریافت این ماده غذایی توجه ویژه ای داشته باشید. شما همچنین می توانید این ویتامین را از مخمر و تمپه، یک غذای تخمیر شده سویا، دریافت کنید.

 

گلبول قرمز

 

بلوک های سازنده برای رشد مو

اسیدهای آمینه در درجه اول به عنوان بلوک های سازنده برای انتقال دهنده های عصبی عمل می کنند که به عملکرد سیستم عصبی شما کمک می کنند. بدن از اسیدهای آمینه ضروری به عنوان منبع انرژی استفاده می کند و به ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کند تا عملکرد مطلوبی برای رشد مو داشته باشند.

 

درمان ریزش مو با B6 و روی

ریزش مو می تواند برای بسیاری از افراد مخرب باشد. موهای شما اغلب یکی از اولین چیزهایی است که مردم در مورد شما متوجه می شوند، و اگر در حال ریزش و نازک شدن محسوس باشد، ممکن است به طور قابل درک احساس کنید که خودآگاه و حتی غیر جذاب هستید. خوشبختانه، رفع برخی از دلایل ریزش مو نسبتاً آسان است. به عنوان مثال، کمبودهای تغذیه ای می تواند باعث ریزش مو شود. دو ماده مغذی کلیدی برای موهای سالم ویتامین B6 و روی هستند.

 

ویتامین B6

 

سلامت مو سر و ابرو

موهای طبیعی و سالم یک چرخه رشد و ریزش طبیعی را طی می کنند. خدمات بهداشتی دانشگاه کلمبیا می‌گوید با وقوع این چرخه، اکثر افراد روزانه حدود 100 تا 200 تار مو از دست می‌دهند. اگر تارهای شما به میزان قابل توجهی بیشتر از این مقدار میریزد. که اغلب با بیرون آمدن موها در حمام یا رها شدن در برس مو مشخص می‌شود – ممکن است سلامت موهای شما آسیب ببیند. در حالی که چندین دلیل احتمالی برای ریزش مو وجود دارد، کارشناسان دانشگاه هاوایی در مانوآ بیان می‌کنند که مو به شدت تحت تأثیر تغذیه قرار می‌گیرد. بنابراین، اگر کمبود مواد مغذی خاصی دارید، می توانید ریزش بیش از حد را تجربه کنید.

 

ویتامین B و مو

ویتامین‌های B – که معمولاً ویتامین‌های B کمپلکس نامیده می‌شوند – برای موهای سالم و قوی ضروری هستند. از آنجایی که بدن نمی تواند ویتامین های B را ذخیره یا تولید کند، همه آنها باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها از جمله B6 به دست آیند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند بیان می کند که ویتامین B6 در مرغ، بوقلمون، ماهی تن، ماهی قزل آلا، میگو، شیر و پنیر و سایر غذاها یافت می شود. منابع غذایی گیاهی B6 شامل عدس، اسفناج، برنج قهوه ای، تخمه آفتابگردان، آرد گندم و هویج است. ویتامین B6 در مولتی ویتامین ها و مکمل های جداگانه ویتامین B نیز موجود است.

 

روی و نگهداری از مو سر و ابرو

به گفته خدمات بهداشت دانشگاه کلمبیا، روی یکی دیگر از مواد مغذی است که به حفظ موهای سالم کمک می کند. اگر رژیم غذایی شما کمبود روی داشته باشد، ممکن است موهای زائد خود را از دست بدهید و متوجه شوید که موهایی که نگه می دارید کدرتر است و کنترل آن دشوارتر است. مانند ویتامین B6، روی را می توان در بسیاری از غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، پنیر و غذاهای دریایی به دست آورد. منابع گیاهی پروتئین شامل غلات کامل، حبوبات، تخمه آفتابگردان و کدو تنبل است.

 

توصیه ها

اگر از ریزش بیش از حد مو رنج می برید، برای ارزیابی و مشاوره با پزشک خود مشورت کنید. برخی از شرایط سلامتی غیر از کمبود B6 و روی – مانند اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید و عدم تعادل هورمونی – می توانند به ریزش مو کمک کنند. حتی استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی محتلف از جمله ژل مو و ابرو و انواع رنگ مو و … نیز در این مورد تاثیرگذار است. پزشک شما ممکن است بخواهد این دلایل بالقوه دیگر را قبل از بحث در مورد مکمل های غذایی یا رژیم غذایی بهتر به عنوان راهی برای مبارزه با ریزش مو رد کند. قبل از استفاده از مکمل های ویتامین یا مواد معدنی برای ریزش مو، تایید پزشک خود را بگیرید.

 

چگونه ریزش مو را با غذاهای رژیمی متوقف کنیم

 

ریزش موی سر باعث ناراحتی مردان مسن می شود. اما راه‌های طبیعی برای برگرداندن خط مو از طریق رژیم غذایی وجود دارد. چندین ویتامین و مواد معدنی کلیدی مسئول داشتن موهای سالم هستند و افزودن این اجزا به رژیم غذایی می تواند به شما کمک کند.

«کتاب درمان‌های خانگی پزشکان» پیشنهاد می‌کند که مقدار زیادی غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات سبز رنگ، جگر و گوشت بخورید. خوردن روزانه 2 تا 3 وعده آهن کافی برای کمک به درمان ریزش مو و حفظ سلامت موهای شما فراهم می کند.

 

3 میلی گرم بیوتین را یک بار در روز مصرف کنید تا به رشد مو کمک کند. بیوتین یک مجموعه ویتامین B است که برای پردازش صحیح پروتئین ها در بدن ضروری است. غذاهایی مانند ذرت، جو و شیر نیز حاوی بیوتین کافی برای دوز توصیه شده روزانه هستند.

پرمصرف پروتئین در رژیم غذایی

مقدار زیادی پروتئین به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا موها را مرطوب و غنی نگه دارید. با توجه به راه حل های عملی ریزش مو، مو از پروتئین تشکیل شده است و توضیح می دهد که چرا یک رژیم غذایی غنی از پروتئین برای مبارزه با ریزش مو ضروری است. ماهی، گوشت بدون چربی و لوبیا منابع غذایی ایده آل پروتئین هستند.درواقع استفاده از این مواد پروتیینی نه تنها در سلامت موهایتان بلکه در مراقبت از پوست شما نیز تاثیر به سزایی دارد.

 

مطمئن شوید که مقدار زیادی روی را بدون مصرف بیش از حد دریافت می کنید. منابع غذایی روی شامل میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه هویج و سبزیجات برگ سبز است. روی در مقادیر زیاد از طریق مکمل هامصرفی با دستور پزشک است، بنابراین قبل از مصرف مکمل های روی برای ریزش مو با پزشک خود مشورت کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *